comments on pixels

to readers, guest photographers and co-authors, thanks for five exciting years of pixels !

A more updated relative to Stockholm by Pixels is here: stockholmbypixels.se

2006-07-19

Den makalösa manicken (2)

Det har gått en tid nu sedan del ett av "Den makalösa manicken" skrevs. Saker har hänt, som de plägar göra. 2100'an finns fortfarande i familjen, Z5'an däremot har vandrat vidare och faktiskt ersatts av den Dynax 5D som jag spanat på.

Efter närmare 3000 bilder med Dynaxen så är jag dock inte riktigt nöjd med vad jag har införskaffat. Jag har kanske lite för höga förväntningar och de infrias inte. Skärpan vill inte riktigt vara där jag vill ha den. Med bildstabilisering och möjlighet till höga ISO-värden utan alltför stora brus-problem, så tycker jag att det borde gå att få ut bättre kvalitet på bilderna. Det är väl inte helt uppgivet ännu, men om jag inte snart får ordning på shop'en så är det fara värt att det blir ett byte till. Problemet är väl då att nästa steg är rätt högt, prismässigt, vilket gör att jag nog trots allt hänger kvar ett tag till.


Som ett komplement till systemkameran (som blir lite bökig att ha med jämt) har införskaffats en Olympus mju720SW. Fickvänlig, 7 Megapixlar, stöt- och vattensäker (till 3 m djup = snorkelkamera) och med en stor LCD (för mina taskiga ögons skull). Den har tillbringat en månad i Thailand, utlånad till bror min. Det ska bli intressant att se vad resultatet har blivit. En tidig prognos sade ca 600 bilder.

2 comments:

stromsjo said...

Och plötsligt inser jag att vi törstar efter en redogörelse för Peters fotogeniska mojäng(er)... :)

Kiwi said...

Varsågod och drick dig otörstig: Peters fotogeniska mojäng(er)

Your daily dose of Stockholm, Sweden - click on pictures to enlarge!