comments on pixels

to readers, guest photographers and co-authors, thanks for five exciting years of pixels !

A more updated relative to Stockholm by Pixels is here: stockholmbypixels.se

2006-07-24

Peters fotogeniska mojäng(er)

allmän begäran lite om vad som tynger mig ...

Jag hade en gång en kamera som jag var riktigt nöjd med, en Fuji Finepix 4700. En suverän kamera som (man) tog bra bilder (med). Lite kantig i formen, men snabb och lättmanövrerad. Men jag ville komma närmare, så jag sålde 4700:an till en kompis och köpte mig en Fuji Finepix S5000 istället.

S5000 är också en suverän kamera. Den är drägligt snabb, har bra autofokus, har ljuskänslig optik, 10x optisk zoom och går nästan hur långt som helst på en laddning batterier. På minussidan visar den ibland upp lite ”sorgflor” i hörnen på bilderna, manuell fokus är ett mysterium och zoomen fungerar inte när man spelar in video.

Även om S5000 är utmärkt och liten och nätt saknade jag den mer kompakta 4700:an. Kompisen ville dessvärre inte sälja tillbaks eftersom hon var nöjd över att ha en så bra kamera. Jag förstår henne.

Jag köpte då en Avant S3, en liten pocketkamera för en billig peng. Med sina 3 miljoner pixlar tar den bra bilder om förhållandena är de rätta och man inte har för bråttom - för oj! vilken starttid den har. Den långa starttiden gör att Avanten aldrig blev den där spontankameran man alltid vill ha med sig.

Kameran som jag tar mina dagliga bilder med är inte en kamera utan en mobiltelefon, en Ericsson Z800. Nå, kvaliteten är inte den bästa, vid goda förhållanden som en Instamatic på 70-talet, men för att snabbt dokumentera vardagen fungerar den utmärkt. Min vardag finns uthängd på The everyday life of a commuter.

Sålunda: Fuji Finepix S5000, Avant S3 och Ericsson Z800.

5 comments:

stromsjo said...

Har du vågat dig på att göra nån papperskopia från Instamatic:en?

Kiwi said...

Nej, men det skulle säkert fungera halvbra om man drog ner storleken, kanske A7 (eller A6 vid mycket goda förhållanden).

stromsjo said...

Jag brukar generöst klippa till med 10x15 cm men min leverantör försöker numera energiskt övertyga mig om att 9x13 är framtiden.

Kiwi said...

Nu ska vi se, A6 är 10,5x14,8 cm (enligt Windows) och då är A7 alltså 7,4x5,2 och din leverantör lite så där mitt emellan.

Bernt Seipl said...

Jag kan vara ute och sne'segla här, men jag tror inte det har så mycket att göra med pappers-storlekarna enligt A-formaten, utan mer optimal storlek på bilden i förhållande till ccd'ns storlek (negativstorlek heter det på analoga kameror), men som sagt - det kan vara något jag blandar ihop....

Your daily dose of Stockholm, Sweden - click on pictures to enlarge!