comments on pixels

to readers, guest photographers and co-authors, thanks for five exciting years of pixels !

A more updated relative to Stockholm by Pixels is here: stockholmbypixels.se

2005-11-09

Den makalösa manicken

Eller snarare - vad är det för pryl som bilderna kommer från ? Ja, att det är en digitalkamera kommer väl inte som någon överraskning kanske. I mitt fall handlar det om en KonicaMinolta Dimage Z5 för tillfället. Innan dess var det en Olympus c-2100uz. Före det ska vi inte ens prata om.....

Lite om Olympusen först bara. Den har några år på nacken och med sina 2 megapixel kan den tyckas vara helt ute, men icke så. Den håller väl så bra i jämförelse med många andra och i vissa fall så föredrar jag den framför Z5'an. Främst för att den till skillnad mot Z5'an har hjälpbelysning, men också för att dess bildstabilisering är grymt bra och den var dessutom en av de första med mycket optisk zoom (10x). Den är utöver det, ljusstark som få andra. Hittar ni en begagnad idag - köp den.

Minoltan däremot imponerar med sin närgräns på 1 cm (i supermacro-mode) och den har jag utnyttjat mycket ofta. Jag gillar att krypa nära inpå. Den har sedan 12x optisk zoom, vilket motsvarar 420mm så man kommer ganska nära i andra änden också. 5 megapixel räcker rätt bra för mig.

Framöver hoppas och tror jag att det kommer att vara en KonicaMinolta Dynax 5D som jag släpar runt, men det återstår att se.

1 comment:

stromsjo said...

Lite skoj just att vi använder så olika prylar.

Your daily dose of Stockholm, Sweden - click on pictures to enlarge!